Методика ідентифікації дітей з батьками опитувальник А.І. Зарова

Методика ідентифікації дітей з батьками 
опитувальник А.І. Зарова

Дитині задають наступний набір питань:

1.Якщо б ти брала участь у грі "Сім'я", то кого б стала зображати, ким би в ній стала - мамою, татом або собою? (Для усунення сугестивного впливу останні слова в питанні змінюють місцями, наприклад: "татом, мамою або собою", "собою, мамою або татом" і т.д. Піддослідні мали зробити вибір між зображенням себе та одного з батьків).
2. З ким ти живеш вдома? (Хто у тебе є вдома? -Для дошкільнят).
3.Хто в сім'ї, на твою думку, головний з батьків або в сім'ї немає головного?
4.Коли ти виростеш, то будеш робити те ж, що робить твій тато (мама -у дівчаток) на роботі або інше?
5. Коли ти станеш дорослою і у тебе буде хлопчик (дівчинка -відповідно статі випробуваного), ти будеш так само його виховувати (грати, займатися з ним -для дошкільнят), як тебе зараз виховує тато (мама-у дівчаток), або НЕ так, по-іншому?
6. Якщо б вдома довго нікого не було, то кого з батьків ти хотів би бачити в першу чергу? (Як тобі хотілося, щоб хто першим зайшов у кімнату? - Для дошкільнят).
7. Якщо б з тобою трапилося горе, біда, нещастя (тебе образив би хто-небудь з дітей -у дошкільнят), ти б розповіла про це батькові (мамі -у дівчаток) або не сказала б?
8. Якщо б з тобою трапилося горе, біда, нещастя (тебе образив би хто-небудь з дітей -у дошкільнят), ти б розповіла про це мамі (татові -у дівчаток) або не сказала?
9.Ти боїшся, що тебе покарає тато (мама-у дівчаток) або не боїшся?
10.Ти боїшся, що тебе покарає мама (тато -у дівчаток) або не боїшся?

Обробка і інтерпретація результатів

За допомогою перших 5 питань діагностуються компетентність і престижність батьків у сприйнятті дітей, інші питання спрямовані на виявлення особливостей емоційних відносин з батьками. При обробці і аналізі результатів опитування важливо враховувати наступне: вік найбільш вираженою ідентифікації з батьками тієї ж статі становить у хлопчиків 5-7 років, у дівчаток 3-8 років;
успішність ідентифікації залежить від компетентності та престижності батьків тієї ж статі в уявленні дітей, а також від наявності в сім'ї ідентичного їх статі члена прабатьківської сім'ї (дідуся -у хлопчиків і бабусі -у дівчаток);
ідентіфікація з батьками тієї ж статі в сім'ї пов'язана з емоційно теплими відносинами з батьками іншої статі;
зменшення інтенсивності ідентифікації з батьками тієї ж статі обумовлено формуванням "Я-концепції, тобто розвитком самосвідомості, показником якого є вибір себе. Вибір себе переважає у хлопчиків з 10 років, у дівчаток з 9 років, відображаючи зростаючу особистісну автономію -емансипацію -від батьківського авторитету;
ідентіфікація з батьками тієї ж статі у дівчаток відрізняється від подібної ідентифікації у хлопчиків наступними особливостями:
а) великим віковим періодом ідентифікації дівчаток;
б) більшою інтенсивністю процесу ідентифікації, тобто дівчатка частіше вибирають роль матері, ніж хлопчики роль батька;
в) більшу значимість для ідентифікації дівчаток емоційно теплих і довірчих відносин з матір'ю, ніж цих відносин з батьком у хлопчиків;
г) більшою залежністю ідентифікації дівчаток від характеру відносин між батьками, коли конфлікт матері з батьком негативно позначається на ідентифікації дівчаток з матір'ю;
д) меншим впливом сестри на ідентифікацію дівчаток з матір'ю, ніж брата на ідентифікацію хлопчиків з батьком.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу